Fly-wheel (vliegwiel) training

Vliegwieltraining

Krachttraining met een vliegwiel is een vrij nieuwe trainingsmethode die in eerste instantie werd toegepast in de ruimtevaart. De kracht die gegenereerd wordt, wordt niet gehaald uit de gewichten die tegen de zwaartekracht in bewogen moeten worden zoals bij traditionele krachttraining. Bij vliegwieltraining wordt de concentrische beweging (de spier moet kracht leveren en verkort) via een kabel aan het vliegwiel omgezet naar excentrische energie. De energie die opgewekt wordt met de concentrische beweging moet je zelf weer tegenhouden met excentrische kracht (spier moet kracht leveren en verlengt) die dan op zijn beurt weer wordt omgezet in concentrische energie. Zo zal bij vliegwieltraining zowel excentrisch als concentrische kracht geleverd moeten worden. Bij traditionele krachttraining ligt de nadruk vaak enkel op concentrische kracht. Doordat het vliegwiel gelijkmatig draait kan er over het gehele bewegingstraject met een constante weerstand belast worden. De weerstand waarmee getraind wordt, wordt op deze wijze door de patiënt zelf bepaald. Op deze manier kan perfect op submaximaal niveau getraind en kan er wel twee keer zo snel spiervolume opgebouwd worden ten opzichte van reguliere krachttraining. Ook is deze wijze van training een stuk efficiënter; er is minder (training) tijd benodigd om het lichaam te voorzien van een effectieve krachtprikkel.

Toepassingsgebieden vliegwieltraining:

  • Peesaandoeningen; vliegwieltraining zoals met de Exxentric kan goed gebruikt worden om excentrisch te trainen bij peesaandoeningen. Zowel bij de sporter als de oudere kan op deze manier veilig getraind worden.
  • Bij ouderen, artrose en laag belastbare patiënten; er wordt bij vliegwieltraining geen gebruik gemaakt van gewichten, waardoor de patiënt in principe niet kan ‘overtrainen’, het is veiliger (niet moeten sjouwen met gewichten) en de kans op ongelukken is kleiner. De energie die de patiënt zelf in het apparaat stopt wordt ook weer terug gegeven via het vliegwiel
  • Bindweefseltraining/fascia; vliegwieltraining is een effectieve manier om fascia te activeren en stimuleren. De grote krachten die bij vliegwieltraining worden opgewekt trekken aan het bindweefsel in verschillende hoeken en posities. Hierdoor wordt een beroep gedaan op de elastische veerkracht van het weefsel.
  • Verlengen van spieren/voorkomen van verkorte spieren; vliegwieltraining is uitermate geschikt voor excentrische krachttraining. Uit onderzoek blijkt dat excentrische krachttraining, waarbij de spier kracht moet leveren terwijl hij langzaam langer wordt, ‘de’ meest effectieve prikkel is om spieren daadwerkelijk langer te maken.
  • Sportspecifieke training; het voordeel van vliegwieltraining is dat er heel specifiek in een bepaald traject van een beweging (bijvoorbeeld het einde van een werpbeweging of schietbeweging) getraind kan worden waardoor heel specifiek dat deel verbeterd en versterkt kan worden; afhankelijk van de wensen en behoeften van de sporter. Optimale resultaten in de revalidatie kunnen op deze wijze verkregen worden.

Meer weten over onze verschillende therapieën, specialisaties en behandelingen – of direct een afspraak maken?